Marketing, încotro? Aceasta este întrebarea de pe buzele tuturor celor care vor să își dezvolte business-ul sau să își creeze propriul brand. Oricât de accesibil ar părea, marketingul nu este la îndemâna oricui, de aceea există oameni dedicați, care studiază întreg fenomenul și sunt dispuși să ne împărtășească din secretele lor. Așa că am vorbit cu Răzvan Vlad, de la PR Instincts, care ne-a vorbit despre ingredientele care îți aduc succesul.
Cum ai defini marketingul și în ce direcție crezi că se îndreaptă?
Nu l-aș defini. Sau, dacă totuși aș face-o, cred că cea mai potrivită idee ar fi libera exprimare creativă adaptată la noile reguli ale societății și la principiile acesteia. Văd totul ca fiind ceva foarte complex care, după părerea mea, nu este suficient dezvoltat, dar în plină ascensiune la noi in țară. Mă bucură însă faptul că tot mai multe companii încep să înțeleagă importanța acestui factor și sunt dispuse să aloce un buget mai mare pentru diferitele campanii de marketing și PR. Chiar și magazinul de la colț funcționează după un principiu de marketing – poate chiar vânzătoarea aia bătrână și prietenoasă este pilonul. Perioada stării de urgență a fost un factor decizional și, in sfârșit, administratorii de business-uri au încercat să se adapteze și să înțeleagă mai mult fenomenul.
Contează atât de mult marketingul pentru a avea succes? Și dacă da, de ce?
Poate că în urmă cu câțiva ani lucrurile puteau „să meargă și așa” pe alocuri, însă marile companii au avut întotdeauna în spate o super echipă de marketeri. De văzut exemplele Coca Cola, McDonals sau KFC cum au luat naștere și prin ce fuziuni au trecut. Chiar sunt niște povesti foarte interesante și motivante care răspund concret întrebării.
Cum poate diferenția cineva care nu se pricepe o strategie bună de marketing de una proastă?
Sunt anumite standarde pe care oamenii specializați le cunosc. Deși nu am o vechime de zeci de ani în domeniu, îmi pot da seama care este o strategie bună sau una mai puțin bună. Trecând de anumite „bariere” îmi place să funcționez spontan și să dau frâu liber ideilor pentru că preferințele publicului sunt foarte variate și oscilează. Acest lucru trebuie să-l înțeleagă și administratorii companiilor sau project managerii și să creadă în ideile echipei.
Pentru cei care vor să se promoveze în online ce i-ai sfătui să facă și ce să nu facă?
În primul rând să fie constanți, să vândă conținut premium, să creadă în ideile lor și, cel mai important, să fie oameni, să fie umani și alături de publicul lor. Îmi trece prin cap aici o idee care pe cât este de amuzantă, pe atât este de reală. Vloggerii și bloggerii au cunoscut creșteri impresionante în ultimii ani, și online-ul, în general, iar publicul lor acum este unul mai numeros decât cel al persoanelor publice cu zeci de ani vechime. Amuzant este faptul că aceste persoane refuză sau chiar nu înțeleg ideea de apropiere de publicul lor, păstrând acea barieră „rece”, poziționându-se like celebrity. Însă oamenii vor să fii acolo pentru ei, să intre în viața ta și să fie prezenți în fiecare moment. De aici au apărut și anumite frustări interioare.
De ce crezi că influencerii nu sunt văzuți cu ochi buni la noi în țară?
N-aș zice asta! Chiar dacă conținutul multora nu se compară cu cel al influencerilor din alte țări sau ideile sunt de multe ori împrumutate și reconstruite, influencerii sunt văzuți cu ochi buni acum, în prezent. Nu toți, însă majoritatea, și-au strâns un public al lor – brandurile susțin influencer marketing-ul și creează. Depinde foarte mult din ce perspectivă vorbim. Dar, fie că vrem sau nu, influencerii sunt prezenți în viața noastră chiar dacă poate noi nu realizăm. Aceștia au cunoscut creșteri și venituri impresionante în ultimii ani din imagine și din online, și asta nu poate decât să mă bucure. Sunt niște oameni care muncesc mai mult decât alții, care știu ce vor, cred în ideile și în viziunile lor și, mai mult decât atât, i-au convins și pe alții să creadă.
De ce ingrediente avem nevoie pentru un content bun, de calitate?
Important este să creezi. Oricând, oricum. Ai nevoie doar de voință și de stabilitate. Nu există ingrediente, există să știi ce vrei, să fii acolo la momentul potrivit. Un conținut bun este jumătate contextul în care te afli și jumătate twist-ul creativității tale.
Cum ne alegem nișa căreia ne adresăm?
Acesta este un subiect sensibil. Deși fac asta de ceva timp pentru clienții mei și îmi este foarte ușor să le descopăr nișa fiind nevoie doar de o discuție in prealabil, in cazul meu și al proiectului online nu pot să zic că încă mi-am ales o nișă, încă lucrez la asta. Important este să punem în balanță plusurile și minusurile, să credem în ideile noastre și să gândim în perspectivă. Să știm cine suntem, ce vrem și ce este potrivit pentru noi.
Cum ne crestem contul de instagram?
Sare, piper, scobitori?
Să fim prezenți, să avem postări calitative și să știm să ne vindem. Cam despre asta este Instagramul, despre vânzare, pentru cei care îl iau în serios și nu se rezumă doar la timpul liber. Definește-ți nișa și continuă! Vino mereu cu ceva nou și diferit față de ceilalți. Extinde-ți comunicarea și pe alte platforme, în funcție de obiectivul tău. Integrează-le în planul tău de dezvoltare.
No Comments