To top
15 sept.

Alimentatia vegana prin ochii sportivului Alex Lenghel

Alimentatia, subiect care ne preocupa pe majoritatea dintre noi, fie din dorinta de a fi sanatosi, fie din dorinta de a avea o silueta armonioasa, ne face sa ne punem zilnic noi intrebari. Asa se intampla si in cazul alimentatiei vegane, care este din ce in ce mai apreciata si poate chiar  te-ai intrebat cum ti-ar putea fi de folos. Si, cum puterea exemplului functioneaza cel mai bine, am stat de vorba cu Alex Lenghel, atlet si antrenor de fitness si, desigur, vegan impatimit, care ne-a impartasit experienta lui.

 

Cand si care a fost motivul pentru care ai ales alimentatia vegana?

Totul a inceput in vara anului 2016 cand am redus consumul de carne, insa 100% vegan sunt din noiembrie, 2018. Nu pot spune ca am avut un motiv anume sau ca am ales sa devin vegan, cred ca totul a venit de la sine si doar mi-am ascultat corpul. Fiind pasionat de fitness si practicand acest sport din anul 2002, probabil consumul excesiv de carne si, mai ales, calitatea scazuta a preparatelor din carne m-au facut pur si simpul sa nu-mi mai doresc sa mananc carne. Este foarte important sa-ti asculti corpul, sa te lasi condus de ceea ce simti, ci nu de ceea ce iti este inoculat de altii din diverse motive.

In cat timp ai facut trecerea de la regimul alimentar pe care il aveai inainte la cel vegan?

Trecerea a fost treptata si intreg procesul a durat aproximativ 2 ani, mai exact din iunie 2016 pana in noiembrie 2018. In 2015, cand am concurat la Campionatele Nationale de Fitness si Culturism am obtinut locul 1 la categoria BBClassic carnivor fiind, apoi, in 2016, am scos din alimentatie carnea, inclusiv pestele. In 2017 am devenit  lacto/ovo-vegetarian si, din nou, am participat la o competitie de fitness in UK (UKBFF), iar in 2018 am fost ovo-vegetarian pana in luna noiembrie cand am castigat locul 1 la categoria muscle model -Federatia Pure Elite UK. In perioada imediat urmatoare am decis sa renunt si la oua, devenind 100% vegan. Asadar, nu recomand nimanui sa faca o trecere brusca la o alimentatie vegana, deoarece corpul este obisnuit cu anumite resurse, iar o schimbare brusca ar putea cauza dereglari hormonale si probleme de sanatate.

De ce criterii trebuie sa tinem cont daca alegem alimentatia vegana si mergem la sala?

Aici sunt multe lucruri de discutat, dar principiile de baza dintr-o alimentatie vegana, vegetariana, chiar si carnivora sunt cam aceleasi, si anume:

  1. o alimentatie echilibrata se bazeaza pe calcularea macronutrientilor, adica grasimi, proteine si carbohidrati
  2. trebuie sa avem mese regulate si echilibrate, iar cantitatea de mancare sa fie moderata, variata, si nu in exces
  3. chiar daca alegi un stil de viata vegan, asta nu inseamna ca trebuie sa mananci doar burger vegan, junk food, ori mancare procesata, urmand apoi sa te plangi ca nu arati bine, nu ai un somn odihnitor, nu ai vitalitate si ca ai colesterolul crescut la maximum. Alege mancare de calitate, cauta sa mananci cat mai multe legume si fructe proaspete, alimente de sezon si gateste acasa

Cum trebuie combinate corect alimentele pentru a-i oferi organismului tot ceea ce are nevoie?

Pentru a-i da organismului ceea ce are nevoie, trebuie intai sa il asculti si sa ii oferi alimentele in functie de activitatile tale zilnice, de anotimp si, totodata, de telul pe care il ai (de mentinere, de crestere a masei musculare sau de scadere a tesutului gras).

Foarte multe persoane au impresia ca in momentul in care devii vegan si scoti complet carnea din alimentatie ajungi sa mananci ce a mai ramas in farfurie, ceea ce este total gresit. Trebuie sa avem o alimentatie variata, compusa din legume, fructe, alimente bogate in proteine (fasole, linte, naut) si din grasimi (nuci, avocado). Sa nu uitam nici de suplimentele alimentare, recomandate indiferent de stilul de viata pe care il avem. Vegan sau carnivor, oricat mananci nu vei putea suplini si echilibra perfect, in mod natural, tot aportul de vitamine si de minerale necesare pentru buna functionare a organismului.

Ce schimbari ai observat de cand ai ales acest stil de viata?

Stilul de viata vegan mi-a imbunatatit, in primul rand, starea de bine si sistemul digestiv. Ma simt mult mai usor, mancarea se digera mult mai bine si am mai multa energie pe tot parcursul intregii zile. Pielea are o calitate mai buna, este mai fina, mai neteda si radiaza. In ceea ce priveste fitness-ul pot zice ca am mai multa anduranta la efort, timpul de refacere este mai rapid, inflamatiile sunt mai putine si am un somn calitativ. Si, in al doilea rand, stilul de viata vegan mi-a adus schimbari majore pe plan spiritual. De cand nu mai consum carne, mai ales carnea din comert care stim cu totii cum este obtinuta si cum sunt tratate animalele in ferme, pot zice ca si din punct de vedere moral ma simt mult mai impacat cu mine, am o stare de liniste interioara mult mai buna, mintea imi este mult mai limpede, sunt mai pozitiv si mai optimist. Ma simt mai bine in corpul meu si sunt si mai conectat la tot ceea ce ma inconjoara. Daca mi-ai fi zis acum 5 ani de yoga sau de meditatie nu as fi avut prea multe de povestit, dar acum acestea fac parte din viata mea si ma regasesc tot mai mult in ele.

Exista preconceptia potrivit careia pentru a creste masa musculara avem nevoie de proteine de origine animala. Proteinele procurate din fructe si legume nu sunt la fel de bune?

Aceasta preconceptie este gresita din start doar pentru simplul fapt ca proteina nu este raspunzatoare de cresterea masei musculare, ea sta doar la baza procesului. Macronutrientii din alimentatie sunt impartiti in felul urmator: 20-30% grasime, 10-35% proteina si 45-65% carbohidrati. Consumul de proteina per portie se recomanda sa fie undeva la 20-25g. Cu cat consumi mai multa proteina, cu atat organismul tau o sa fie mai obosit din cauza procesarii acesteia.

Daca vrei sa slabesti vei alege o dieta cu un consum redus de carbohidrati, iar daca vrei sa iei in greutate vei mari consumul de carbohidrati si atunci cantitatea de proteina oscileaza foarte putin.

Sunt tot mai multe studii care arata ca poti obtine o proteina de calitate, adica un lant de aminoacizi complet combinand anumite alimente vegetale cum ar fi mazare cu orez. Un plus in alimentatia vegana este acela ca plantele nu contin doar aminoacizi, acestea au in componenta lor si vitamine si minerale, ceva ce proteina animala nu contine sau, daca, continte, este intr-o cantitate extrem de redusa.

Daca o persoana interesata de alimentatia vegana te-ar intreba ce carti/documentare ar putea citi/vedea pentru a afla mai multe ce i-ai recomanda?

Recomand documentarul meu preferat: „The game changer” si o carte interesanta care dezbate teme precum dieta/stilul de viata, in corelare cu bolile cotidiene, care se numeste: „Studiul China”.

Alex Venghel, atlet & antrenor fitness

Simona Stănoi
No Comments

Leave a reply